Hos Josefine

Åndedrætsterapi

Få plads til dit åndedræt og få mere energi, velvære og ro

Føler du din vejrtrækning er hæmmet, anspændt eller stresset?

  • Har du svært ved at trække vejret ned i maven?
  • Er det som om din vejrtrækning bliver bremset?
  • Er du anspændt i brystkassen
  • Lider du af stress eller angst?
  • Bliver du svimmel, når du forsøger at trække vejret bedre?
  • Døjer du med hyperventilering?
  • Bliver du forpustet lidt for hurtigt?
  • Føler du indre uro og anspændelse, som ikke rigtig vil slippe?
  • Døjer du med hovedpine eller andre smerter
  • Døjer du med søvnproblemer?
  • Mangler du energi?
  • Savner du at blive mere afslappet og groundet?
  • Lider du af astma eller andre vejrtrækningslidelser?
  • Døjer du med hyppige infektioner som fx ondt i halsen?

Så er der stor chance for at åndedrætsterapi kan skabe mere plads til dit åndedræt

Vores vejrtrækning påvirker stort set alle funktioner i kroppen og hjernen. En rolig og afbalanceret vejrtrækning skaber ro i nervesystemet, nedsætter blodtrykket og mindsker udskillelsen af stress-hormoner. 

Og så er åndedrættet vores største kilde til energi. Vi kan overleve uden mad i flere uger. Men vi kan ikke overleve uden ilt i mere end få minutter.

Alle kropsceller og hjerneceller har brug for tilstrækkelig med ilt for at fungere. Den måde vi trækker vejret på påvirker vores iltoptagelse. Hvis vores vejrtrækning er overfladisk eller vi hyperventilerer – dvs tager for hurtige og/eller  for store indåndinger og ikke giver plads til ordentlige udåndinger, kan det nedsætte iltningen af vores celler. Det paradoksale er, at hvis vi føler åndenød kan årsagen være at vi har taget for meget ilt ind og ikke har sluppet den overskydende ilt. Så kan vi nemlig ikke så godt optage ilten.

Åndedrættet er et spørgsmål om balance. Balance i mellem ilt og affaldsstoffet co2 der er nødvendig for at vi optage ilt. En uhensigtsmæssig eller stresset vejrtrækning kan forskubbe balancen mellem ilt og co2, så vi ikke iltes optimalt. Det kan bl.a. give følelser af at mangle luft, træthed, udmattelse, indre uro, mere kuldskær, svimmelhed, anspændthed m.m.

Heldigvis kan vi genoprette balancen igen. Det er det vi arbejder med i åndedrætsterapi.

åndedrætsterapi

Sådan foregår åndedrætsterapi:

I åndedrætsterapi danner jeg mig et helhedsindtryk af dine udfordringer og behov udfra det du fortæller, det jeg observerer og den bevægelighed, jeg mærker, at du har eller måske ikke har i dit åndedræt. Undersøgelsen af dit åndedræt foregår påklædt, dog hvis du har meget stramt tøj, bælte eller andet der bremser dit åndedræt, kan jeg bede dig om at løsne det for at gøre plads til åndedrætsbevægelsen. 

Når jeg har dannet mig et helhedsbillede af din situation, og dine behov, så kommer jeg med feedback og forslag til, hvordan du kan arbejde videre med at forbedre dit åndedræt derhjemme. Det kan være øvelser med eller uden redskaber. Redskaber jeg ofte anbefaler er massage bolde til at løsne op i bindevæv og muskler og øge sansningen i det område, hvor åndedrættet er designet til at kunne bevæge sig i. Det vil altsammen hjælpe til at åbne åndedrættet. Der kan også være andre redskaber, som jeg kan anbefale afhængig af den individuelle situation og udfordring.

Ønsker du ikke redskaber, vil jeg komme med forslag til øvelser, du kan lave uden at skulle købe ekstra redskaber.

I første session spørger jeg ind til dit åndedræt, måler afhængig af situationen din iltmætning, åndedrætsfrekvens m.m. Jeg undersøger bevægeligheden i dit åndedræt på briksen og siddende. Og bagefter viser jeg dig forskellige øvelser og evt redskaber der kan hjælpe dit åndedræt ud fra dit behov og din situation. 

Om du har brug for efterfølgende sessioner – og i givet fald, hvor mange efterfølgende sessioner du har brug for er individuelt. Men generelt lægger åndedrætsterapien op til, at du ikke behøver så mange sessioner, når du selv arbejder med det derhjemme.

I opfølgende sessioner vil jeg ud fra behov komme med forslag til øvelser med eller uden redskaber til at frigøre åndedrættet.

Og jeg kan også efter behov lave en åndedræts-behandling, hvor jeg med massage bolde, varmepuder eller blot hænder, hjælper med at åbne åndedrættet og hjælpe dig til at mærke åndedrætsbevægelsen som  en bølge igennem kroppen.  

Det er individuelt hvor meget tid man har til hjemmetræning, og jeg lytter selvfølgelig til dit behov og din situation, når jeg kommer med forslag til et hjemmetræningsprogram.

Åndedrætsterapi kan også foregå online, hvis du ikke har mulighed for at komme til fysiske sessioner.

Åndedrætsterapi kan bl.a. hjælpe med:

  • Stress
  • Angst og nervøsitet
  • Uro og anspændthed
  • Grounding og lande i kroppen
  • Hovedpine og andre smerter
  • Søvnproblemer
  • Træthed og udmattelse

Obs åndedrætsterapi erstatter ikke lægelig konsultation.

Priser på åndedrætsterapi

Første åndedrætssession 75 min: 650 kr

Opfølgende åndedrætssessioner 1 time: 550 kr

Du er velkommen til at booke og åndedrætsterapi i mit online bookingsystem. Klik på knappen nedenfor  for selv at booke. Du er selvfølgelig også velkommen kontakt mig, hvis du gerne vil høre mere, om åndedrætsterapi er noget for dig.

Åndedrætsterapi tilbydes også online!

Har du ikke mulighed for at komme til fysisk åndedrætssessioner, kan jeg stadig hjælpe dig online. Hvis du booker din tid online, så skriv en note, at det er online, så vil jeg sende dig et link til fx zoom, hvor vi kan mødes online.

Følg Hos Josefine på Facebook

Jeg har en gruppe på facebook; Ro i krop og sind, hvor jeg også kommer ind på åndedrættet. Du er meget velkomen i gruppen, som du finder som en gruppe tilhørende min firmaside: Hos Josefine.

Luk menu