Hos Josefine

Åndedrætsterapi

Optimer dit åndedræt

Jeg er under uddannelse som åndedrætsterapeut

Jeg er det meste af 2020 under uddannelse som åndedrætsterapeut hos åndedrætsekspert Lotte Paarup fra “Den intelligente krop.”  www.aandedraettet.nu

Derfor tilbyder jeg lige nu individuel åndedrætsterapi til bedring af åndedrætsfunktion til lav uddannelses-pris! Læs mere om åndedræts-sessioner og den aktuelle pris længere nede på siden.

Føler du din vejrtrækning er hæmmet, anspændt eller stresset?

  • Har du svært ved at trække vejret ned i maven?
  • Er det som om din vejrtrækning bliver bremset?
  • Er du anspændt i brystkassen
  • Lider du af stress eller angst?
  • Bliver du svimmel, når du forsøger at trække vejret bedre?
  • Døjer du med hyperventilering?
  • Bliver du forpustet lidt for hurtigt?
  • Føler du indre uro og anspændelse, som ikke rigtig vil slippe?
  • Døjer du med hovedpine eller andre smerter
  • Døjer du med søvnproblemer?
  • Mangler du energi?
  • Savner du at blive mere afslappet og groundet?
  • Lider du af astma eller andre vejrtrækningslidelser?
  • Døjer du med hyppige infektioner som fx ondt i halsen?

Så er der stor chance for at åndedrætsterapi kan hjælpe dig til at trække vejret mere optimalt og få det bedre

Vores vejrtrækning påvirker stort set alle funktioner i kroppen og hjernen. En rolig og afbalanceret vejrtrækning skaber ro i nervesystemet, nedsætter blodtrykket og mindsker udskillelsen af stress-hormoner. 

Og så er åndedrættet vores største kilde til energi. Vi kan overleve uden mad i flere uger. Men vi kan ikke overleve uden ilt i mere end få minutter.

Alle kropsceller og hjerneceller har brug for tilstrækkelig med ilt for at fungere. Den måde vi trækker vejret på påvirker vores iltoptagelse. Hvis vores vejrtrækning er overfladisk eller vi hyperventilerer – dvs tager for hurtige og/eller  for store indåndinger og ikke giver plads til ordentlige udåndinger, kan det nedsætte iltningen af vores celler. Det paradoksale er, at hvis vi føler åndenød kan årsagen være at vi har taget for meget ilt ind og ikke har sluppet den overskydende ilt. Så kan vi nemlig ikke så godt optage ilten.

Åndedrættet er et spørgsmål om balance. Balance i mellem ilt og affaldsstoffet co2 der er nødvendig for at vi optage ilt. En uhensigtsmæssig eller stresset vejrtrækning kan forskubbe balancen mellem ilt og co2, så vi ikke iltes optimalt. Det kan bl.a. give følelser af at mangle luft, træthed, udmattelse, indre uro, mere kuldskær, svimmelhed, anspændthed m.m.

Heldigvis kan vi genoprette balancen igen. Det er det vi arbejder med i åndedrætsterapi.

Jamen er åndedrættet ikke en automatisk funktion? Hvorfor skal vi så lære at trække vejret??

Åndedrættet foregår helt automatisk. Vi behøver ikke at tænke over det eller holde os vågne om natten for at trække vejret. Vi har et center i hjernestammen, som sørger for at vi trækker vejret døgnet rundt uanset om vi er bevidste om vejrtrækningen eller ej. Om vi er vågen eller sover.

Vejrtrækningen sker igennem muskelbevægelse. Vores vigtigste åndedrætsmuskel er diafragma, som på dansk også kaldes mellemgulvet. Den hæfter ved det nederste af brystbenet, de nedre ribben og i lænden. Denne store kuppel formet muskel er via bindevæv ´klistret´ fast til lungerne. På indåndingen bevæger den sig ned og trækker samtidig i lungerne, der udvider sig og kan fyldes op af luft igennem trykpåvirkningen. Akkurat som en cykelpumpe; når man trækker i håndtaget kommer der luft ind i pumpen, som man så kan trykke ind i cykel-slangen. 

Vi har også muskler i brystkassen og i ryggen, som alle skal kunne give sig for at give plads til en fuld vejrtrækning. 

Når vi er stresset eller angste kan vi let blive mere anspændte. Og det kan bremse for åndedrættets bevægelighed. De muskler som vejrtrækningen er afhængig af kan blive mere stive. 

Vi kan også have lært igennem vaner, stress eller sygdom at trække vejret igennem munden i stedet for igennem næsen. Det vil også påvirke åndedrættet og ilt-optagelsen negativt.

Men heldigvis er åndedrættet ikke bare en automatisk funktion. Vi kan også bevidst ændre vejrtrækningen i en bedre retning. Og når vi laver en bevidst forbedring af vores vejrtrækning, sker der også en forbedring af den ubevidste og automatiske åndedrætsfunktion.

Vi trækker vejret ca 20.000 gange  i døgnet. Derfor kan selv en lille forbedring i den måde vi trækker vejret på gøre en stor forskel for os. Så arbejdet med åndedrættet nytter!

åndedrætsterapi

Sådan foregår åndedrætsterapi:

Jeg tilbyder en åndedrætsterapi start-pakke; Optimer dit åndedræt-start-pakke som du lige nu her i maj 2020 koster kun 250 kr 

Optimer dit åndedræt-start-pakke indeholder:

  • ½ time indledende telefonsamtale, hvor jeg spørger ind til påvirkninger af dit åndedræt.
  • 1 session på 1 time, hvor jeg undersøger dit åndedræt. Denne sesson foregår i min klinik i Farum på min briks. I disse coronatider vil jeg være iført ansigtsvisir eller evt mundbind under undersøgelsen som en sikkerhedsforanstaltning. Når jeg har undersøgt bevægeligheden i dit åndedræt, giver jeg dig idéer til hvordan du kan arbejde videre med din vejrtækning derhjemme. 
  •  Efter 1. session skriver vi sammen på mail, om hvordan det går med øvelserne og vejrtrækningen. Herefter aftaler vi en tid for 2. session.
  • 2. session varer også ca 1 time og foregår også i min klinik i Farum. Her følger vi op på, hvilke ændringer der er sket siden sidst, og hvordan du kan arbejde videre med din vejrtrækning og bevægelighed, så åndedrættet får plads. Altsammen tilpasset dit specifikke behov.

Om du har brug for efterfølgende sessioner. Og i givet fald hvor mange efterfølgende sessioner du har brug for er individuelt. Men generelt lægger åndedrætsterapien op til at du ikke behøver så mange sessioner, når du selv arbejder med det derhjemme.

Åndedrætsterapi kan bl.a. hjælpe med:

  • Stress
  • Angst og nervøsitet
  • Uro og anspændthed
  • Grounding og lande i kroppen
  • Hovedpine og andre smerter
  • Søvnproblemer
  • Træthed og udmattelse

Obs åndedrætsterapi erstatter ikke lægelig konsultation.

Åndedrætsterapi uddannelses-priser maj 2020:

Optimer dit åndedræt-startpakke: ½ time indledende telefonsamtale + 2 x 1 time fysisk 1:1 åndedrætsterapi sessioner målrettet dit behov. Pris 250 for hele pakken

Ved evt efterfølgende sessioner er prisen lige nu blot 100 kr for 1 time 1:1 åndedrætsterapi.

Du betaler først for start-pakken  i forbindelse med din første fysiske session.

Du er velkommen til at booke din indledende telefonssamtale i din “Optimer dit åndedræt start-pakke” i mit online bookingsystem. Klik på knappen nedenfor  for selv at booke din første samtale, eller kontakt mig, hvis du gerne vil høre mere, om åndedrætsterapi er noget for dig.

Følg Hos Josefine på Facebook

Luk menu