Hos Josefine

Åndedrætsterapi

Optimer dit åndedræt og få mere energi, velvære og ro

Jeg er under uddannelse som åndedrætsterapeut

Jeg er det meste af 2020 under uddannelse som åndedrætsterapeut hos åndedrætsekspert Lotte Paarup fra “Den intelligente krop.”  www.aandedraettet.nu

Derfor tilbyder jeg lige nu individuel åndedrætsterapi til bedring af åndedrætsfunktion til lav uddannelses-pris! Læs mere om åndedræts-sessioner og den aktuelle pris længere nede på siden.

Føler du din vejrtrækning er hæmmet, anspændt eller stresset?

  • Har du svært ved at trække vejret ned i maven?
  • Er det som om din vejrtrækning bliver bremset?
  • Er du anspændt i brystkassen
  • Lider du af stress eller angst?
  • Bliver du svimmel, når du forsøger at trække vejret bedre?
  • Døjer du med hyperventilering?
  • Bliver du forpustet lidt for hurtigt?
  • Føler du indre uro og anspændelse, som ikke rigtig vil slippe?
  • Døjer du med hovedpine eller andre smerter
  • Døjer du med søvnproblemer?
  • Mangler du energi?
  • Savner du at blive mere afslappet og groundet?
  • Lider du af astma eller andre vejrtrækningslidelser?
  • Døjer du med hyppige infektioner som fx ondt i halsen?

Så er der stor chance for at åndedrætsterapi kan hjælpe dig til at trække vejret mere optimalt og få det bedre

Vores vejrtrækning påvirker stort set alle funktioner i kroppen og hjernen. En rolig og afbalanceret vejrtrækning skaber ro i nervesystemet, nedsætter blodtrykket og mindsker udskillelsen af stress-hormoner. 

Og så er åndedrættet vores største kilde til energi. Vi kan overleve uden mad i flere uger. Men vi kan ikke overleve uden ilt i mere end få minutter.

Alle kropsceller og hjerneceller har brug for tilstrækkelig med ilt for at fungere. Den måde vi trækker vejret på påvirker vores iltoptagelse. Hvis vores vejrtrækning er overfladisk eller vi hyperventilerer – dvs tager for hurtige og/eller  for store indåndinger og ikke giver plads til ordentlige udåndinger, kan det nedsætte iltningen af vores celler. Det paradoksale er, at hvis vi føler åndenød kan årsagen være at vi har taget for meget ilt ind og ikke har sluppet den overskydende ilt. Så kan vi nemlig ikke så godt optage ilten.

Åndedrættet er et spørgsmål om balance. Balance i mellem ilt og affaldsstoffet co2 der er nødvendig for at vi optage ilt. En uhensigtsmæssig eller stresset vejrtrækning kan forskubbe balancen mellem ilt og co2, så vi ikke iltes optimalt. Det kan bl.a. give følelser af at mangle luft, træthed, udmattelse, indre uro, mere kuldskær, svimmelhed, anspændthed m.m.

Heldigvis kan vi genoprette balancen igen. Det er det vi arbejder med i åndedrætsterapi.

Jamen er åndedrættet ikke en automatisk funktion? Hvorfor skal vi så lære at trække vejret??

Åndedrættet foregår helt automatisk. Vi behøver ikke at tænke over det eller holde os vågne om natten for at trække vejret. Vi har et center i hjernestammen, som sørger for at vi trækker vejret døgnet rundt uanset om vi er bevidste om vejrtrækningen eller ej. Om vi er vågen eller sover.

Vejrtrækningen sker igennem muskelbevægelse. Vores vigtigste åndedrætsmuskel er diafragma, som på dansk også kaldes mellemgulvet. Den hæfter ved det nederste af brystbenet, de nedre ribben og i lænden. Denne store kuppel formet muskel er via bindevæv ´klistret´ fast til lungerne. På indåndingen bevæger den sig ned og trækker samtidig i lungerne, der udvider sig og kan fyldes op af luft igennem trykpåvirkningen. Akkurat som en cykelpumpe; når man trækker i håndtaget kommer der luft ind i pumpen, som man så kan trykke ind i cykel-slangen. 

Vi har også muskler i brystkassen og i ryggen, som alle skal kunne give sig for at give plads til en fuld vejrtrækning. 

Når vi er stresset eller angste kan vi let blive mere anspændte. Og det kan bremse for åndedrættets bevægelighed. De muskler som vejrtrækningen er afhængig af kan blive mere stive. 

Vi kan også have lært igennem vaner, stress eller sygdom at trække vejret igennem munden i stedet for igennem næsen. Det vil også påvirke åndedrættet og ilt-optagelsen negativt.

Men heldigvis er åndedrættet ikke bare en automatisk funktion. Vi kan også bevidst ændre vejrtrækningen i en bedre retning. Og når vi laver en bevidst forbedring af vores vejrtrækning, sker der også en forbedring af den ubevidste og automatiske åndedrætsfunktion.

Vi trækker vejret ca 20.000 gange  i døgnet. Derfor kan selv en lille forbedring i den måde vi trækker vejret på gøre en stor forskel for os. Så arbejdet med åndedrættet nytter!

åndedrætsterapi

Sådan foregår åndedrætsterapi:

I åndedrætsterapi danner jeg mig et helhedsindtryk af dine udfordringer og behov udfra det du fortæller, det jeg observerer og den bevægelighed, jeg mærker, at du har eller måske ikke har i dit åndedræt. Undersøgelsen af dit åndedræt foregår påklædt, dog hvis du har meget stramt tøj, bælte eller andet der bremser dit åndedræt, kan jeg bede dig om at løsne det for at gøre plads til åndedrætsbevægelsen. 

Når jeg har dannet mig et helhedsbillede af din situation, og dine behov, så kommer jeg med feedback og forslag til, hvordan du kan arbejde videre med at forbedre dit åndedræt derhjemme. Det kan være øvelser med eller uden redskaber. Redskaber jeg ofte anbefaler er massage bolde til at løsne op i bindevæv og muskler og øge sansningen i det område, hvor åndedrættet er designet til at kunne bevæge sig i. Det vil altsammen hjælpe til at åbne åndedrættet. Der kan også være andre redskaber, som jeg kan anbefale afhængig af den individuelle situation og udfordring. Redskaberne er ikke inklusiv i prisen på åndedrætsterapi. Og redskaberne er ikke noget jeg selv sælger. Jeg vil komme med link til hvor du kan fx kan finde og købe de redskaber jeg anbefaler dig.

I opfølgende sessioner vil jeg udfra behovet komme med forslag til øvelser med eller uden redskaber til at optimere åndedrættet.

Og jeg kan også efter behov lave en åndedræts-behandling, hvor jeg med massage bolde, varmepuder eller blot hænder, hjælper med at åbne åndedrættet og hjælpe dig til at mærke åndedrætsbevægelsen som  en bølge igennem kroppen.  

Det er individuelt hvor meget tid man har til hjemmetræning, og jeg lytter selvfølgelig til dit behov og din situation, når jeg kommer med forslag til et hjemmetræningsprogram.

Jeg tilbyder: Optimer dit åndedræt-start-pakke; en indledende session på 1½ time, hvor jeg undersøger dit åndedræt og giver dig råd til hvordan du kan optimere det. Og en opfølgende session. Du kan efterfølgende eventuelt supplerer med flere sessioner afhængig af dit individuelle behov.

Optimer dit åndedræt-start-pakke indeholder:

  • 1½ time start-session, hvor jeg spørger ind til dit åndedræt, måler din iltmætning, åndedrætsfrekvens m.m. Dernæst undersøger jeg bevægeligheden i dit åndedræt på briksen og siddende. Dernæst viser jeg dig forskellige øvelser og evt redskaber der kan optimere dit åndedræt ud fra dit behov og din situation. Samtale-delen i 1. session varer ca. ½ time og kan, hvis det ønskes, foregå telefonisk. I så fald aftales dette på forhånd.
  • Telefon eller mail kontakt efter din første session, for at høre hvordan det går og finde ud af hvornår det er mest hensigtsmæssigt at tage den opfølgende session.
  • Opfølgende session på 1 time, hvor jeg undersøger dit åndedræt.

Om du har brug for efterfølgende sessioner – og i givet fald, hvor mange efterfølgende sessioner du har brug for er individuelt. Men generelt lægger åndedrætsterapien op til, at du ikke behøver så mange sessioner, når du selv arbejder med det derhjemme.

Åndedrætsterapi kan bl.a. hjælpe med:

  • Stress
  • Angst og nervøsitet
  • Uro og anspændthed
  • Grounding og lande i kroppen
  • Hovedpine og andre smerter
  • Søvnproblemer
  • Træthed og udmattelse

Obs åndedrætsterapi erstatter ikke lægelig konsultation.

Åndedrætsterapi uddannelses-priser lige nu:

Optimer dit åndedræt-startpakke – individuel 1:1 terapi indeholder: 1½ time session med undersøgelse af dit åndedræt og forslag til hjemmetræning. Samtale-delen i første session varer ca ½ time og kan eventuelt tages over telefonen, hvis det ønskes. + Opfølgende session på 1 time hvor jeg ser om der er sket forbedringer i dit åndedræt og justerer hjemmetræningen til dit behov.

Pris for startpakken der indeholder 2 sessioner: Første session på 1- 1½ time og opfølgnings-session på 1 time: Lige nu kun 400 kr for hele pakken.

Ved evt efterfølgende sessioner er prisen pt blot 200 kr for 1 time 1:1 åndedrætsterapi.

Du er velkommen til at booke din åndedrætsstartpakke og åndedrætsterapi i mit online bookingsystem. Klik på knappen nedenfor  for selv at booke din første samtale, eller kontakt mig, hvis du gerne vil høre mere, om åndedrætsterapi er noget for dig.

Følg Hos Josefine på Facebook

Luk menu