Hos Josefine

Stress, uro og angst

Stress og uro kan have mange årsager og symptomer. Årsager kan fx være; at vi har svært ved at sætte grænser, vi plages af selvkritik og perfektionisme, vi føler der stilles for mange krav til os eller at vi bør kunne nå mere end vi kan, og så skynder vi os endnu mere og får ikke slappet af. Det kan også være, at vi længe har overhørt vores signaler om hvad vi egentlig ønsker og kan magte, og pludselig siger kroppen fra.

Det er ikke ualmindeligt at skilsmisse, uønskede ændringer i arbejdslivet, i familien eller i helbredet kan forårsage stress og uro.

Symptomer på stress kan fx være

  • en uforklarlig uro i kroppen
  • tankemylder og tanker der kører i ring
  • svære følelser som fx tristhed, angst eller frustration
  • flere bekymringer
  • svært ved at tænke klart
  • søvnbesvær
  • trykken for brystet
  • let til tårer
  • anspændthed
  • forværring af smerter og eksisterende symptomer
  • svimmelhed
  • tørhed i munden
  • anspændt og træt på én gang
  • Mere irritabel

Hjælp imod stress og uro

Stresshormoner der konstant raserer er en stor belastning for både krop og hjerne. Hvis stressen fortsætter over længere tid kan det skabe endnu sværere symptomer, der går udover kognition, hukommelse, energi, hormonsystem, nervesystem, immunforsvar, fordøjelse m.m.

Den gode nyhed er, at stress og stressens virkninger kan heles, når vi får de rette betingelser får det. En effektiv stress behandling skal både hjælpe på årsagen til stressen og på de symptomer, stressen har forårsaget. Og da stress påvirker både tanker, følelser og kroppen har vi brug for at mærke forløsning og heling i både sind og krop.

 

Hvordan behandlingerne kan hjælpe imod stress og uro: 

  • De kan hjælpe dig til bedre at mærke dine behov og grænser
  • De kan hjælpe dig til at have det godt med at sætte grænser og sige til og fra
  • De kan hjælpe dig til større selvaccept og selvværd
  • De kan hjælpe dig til at slippe tankemylderet og få ro og klarhed i tankerne
  • De kan hjælpe dig til at lytte til din intuition, dit hjerte og din krop
  • De kan hjælpe dig til at slippe stress-symptomerne og få kroppen til at slappe af
  • De kan hjælpe dig til at få ro i følelserne og give dig en følelse af at lande i dig selv
  • De kan hjælpe dig til at forløse og hele uforløste oplevelser, der ubevidst stresser krop og sind
  • De kan hjælpe dig til at større selvindsigt og aha- oplevelser
  • Det kan hjælpe dig til at gennemskue og slippe stress-tanker
  • De kan hjælpe dig til mere grounding, glæde og fred

Vi har alle hver vores historie, hver vores årsag til stress, og vi har forskellige behov i forhold til hvad der hjælper os ud af stressen. Derfor er der ikke en one-size-fits-all model, men forskellige løsninger til forskellige behov. Nogle har måske brug for en mere fysisk behandling til at få ro i kroppen – her er refleksterapi; ansigtszoneterapi og fodzoneterapi super effektive til det. Mens andre har brug for at bearbejde de tanker og traumer som får kroppen i alarmberedskab, hvilket tankefeltterapi er super til.

Nedenfor kan du læse lidt om, hvordan de forskellige behandlingsformer kan hjælpe på stress og uro. Er du i tvivl om, hvad der er det rigtige for dig er du altid velkommen til at kontakte mig. Og ellers finder vi hurtigt ud af hvilken behandlingsform er den mest hensigtsmæssige for dig, når du kommer til din tid.

Tankefeltterapi

Tankefeltterapi er meget velegnet til behandling af stress og uro. Behandlingen virker nemlig både på tankerne, på følelserne og på fysiske symptomer. Behandlingen er en kombination af samtaleterapi, hvor vi sporer os ind på problemet og årsagen til det, og en let banken på akupunkturpunkter, der hjælper til at forløse urolige følelser og symptomer i kroppen. Det har en enorm afslappende effekt på både sindet og kroppen, som hjælper til at gennemskue og slippe stress-tanker og uhensigtsmæssige mønstre. 

Nogle stress mønstre stammer tilbage fra barndommen, hvor ubehagelige og uforløste oplevelser og traumer påvirker os den dag i dag. Her er HM matrix en fantastisk metode, der kombinerer EFT med en meget effektiv regressionsmetode, der kan forløse meget dybe sår og traumer.

Et forløb med tankefeltterapi kan give indsigt i årsagen til stressen. Det kan hjælpe dig til at lande i dig selv, acceptere dig selv fuldt ud, og forløse de tanker, følelser og traumer, der blokerer for dit flow, handlekraft og grænsesætning. Det hjælper også kroppen til mere overskud og færre symptomer.

Det er meget almindeligt at blive meget træt lige ovenpå en tankefeltterapi session, når der er store ting, der forløses. Jo mere stress der forløses, desto mere træt kan man efterfølgende blive forbigående, når nervesystemet begynder at  at regenerere.

 

“Tusind tak for forløbet hos dig, hvor jeg har fået nye indsigter og en grounding i mig selv, således at jeg er rolig, skarp og positiv i forhold til hvad fremtiden måtte bringe.”

Pernille

Refleksterapi

Ansigtszoneterapi virker ind på kroppen via nervesystemet og hjælper til at genoprette roen og balancen i hele kroppen og i hjernen.

Fod-zoneterapi virker ind på kroppen via kredsløbet og er super, når du også føler dig udmattet.

Når der kommer mere ro og flow i kroppen hjælper det også på tankevirksomheden.
Reflektsterapien kan også hjælpe til at styrke fx hormonsystem, nervesystem, fordøjelse, immunforsvar eller hjerne, som fx kan være blevet påvirket af kronisk stress.

Nogle har brug for en mere fysisk behandling end tankefeltterapi og her er refleksterapi super. Men hvis tankerne bliver ved at med at forstyrre og stresse nogle dage efter behandlingerne kan tankefeltterapi hjælpe med at bearbejde og slippe stress tankerne. Man kan sagtens også skifte i mellem refleksterapi behandling og tankefeltterapi behandling; så at man én dag får det ene og en anden dag får det andet. 

Angst

Jeg har gode erfaringer med tankefeltterapi/EFT til bl.a. socialangst, præstationsangst, eksamensangst, højdeskræk m.m.

Jeg har også selv døjet med både generaliseret angst, agorafobi og panik angst og har brugt RIGTIG mange år på at finde min vej igennem angsten.

Jeg er ikke 100% fri for angst endnu, men jeg er rigtig godt på vej. Jeg har fundet frem til, hvad der har hjulpet mig videre i forhold til angsten og disse erfaringer, vil jeg rigtig gerne dele med dig, der lider af angst, så du ikke behøver at kæmpe imod, den lige så længe som jeg har.

Det jeg bl.a. kan hjælpe med er:

  • At gennemskue og slippe angst-tanker
  • Forskellige øvelser og strategier til at blive mere fortrolig med din krop og turde mærke alle kropsfornemmelser og følelser. Når du tør mærke angsten fuldtud og holder din opmærksomhed i kroppen i stedet  for at blive fanget af angst-tanker, som kan gøre det hele endnu værre, så forvandles angsten og der sker en heling.
  • Forskellige åndedrætsøvelser, der modvirker hyperventilering og styrker det afslappende nervesystem.
  • Tankefeltterapi/EFT kan bruges både som terapi før og efter du møder/har mødt angsten. Og det kan bruges akut til at dæmpe eller helt forløse et angstanfald.
  • Hvis din angst er startet efter en traumatisk oplevelse, kan jeg hjælpe dig med at forløse den traumatiske oplevelser med HM matrix regressionsmetode.
  • En ny tilgang til at møde angsten, som kan blive nøglen i et vendepunkt
  • At få mere selvaccept og selvværd. Når din selvaccept og dit selvværd vokser er der færre bekymringstanker om, hvad andre mener, om det du siger, og det du gør. Du kan hvile mere i dig selv og være tro mod dig selv, hvilket igen smitter positivt af på især socialangst, men også andre former for angst.
  • Hvis du døjer med konstant uro eller hyppige bølger af stresshormoner der suser rundt i kroppen uden du ved hvorfor, kan der måske også være en fysiologisk årsag til det. Fx kan kronisk inflammation trigge stress-responsen, som igen gør dig mere sårbar over for angst. Jeg kan dele de erfaringer jeg selv har gjort mig i forhold til at få meget mere ro i kroppen efter jeg ændrede min kost.
  • Hvis din krop er slidt efter flere år med angst, kan refleksterapi hjælpe dig til at genoprette balancen i kroppen.

“Hej Josefine. Mange tusind tak for din hjælp igår. Det hjalp virkelig meget på min nervøsitet, og gjorde at jeg gik op til brandmands eksamen og bestod – så nu kan jeg kalde mig selv brandmand, med en stor hjælp fra dig! 🙂 

Kunne du godt tænke dig min hjælp til angst?

Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak og høre mere.

Du er også velkommen til at booke en tid til at få hjælp til din angst; fx tankefeltterapi, som jeg kan kombinere med den viden og de øvelser, du har brug for.

Tankefeltterapi-og-EFT

Følg Hos Josefine på Facebook

Luk menu